Informacje na temat rekrutacji w 2025 roku - kliknij tutaj
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Małopolski Program Wspierania Uczniów „Chcę, mogę, potrafię”

Małopolski Program Wspierania Uczniów „Chcę, mogę, potrafię”

 

Małopolski Program Wspierania Uczniów „Chcę, mogę, potrafię”

W roku szkolnym 2024/2025 nasza szkoła zrealizowała Małopolski Program Wspierania Uczniów „Chcę, mogę, potrafię”, skierowany do uczniów klas II–VIII szkół podstawowych. Projekt był adresowany do dzieci uzdolnionych poznawczo, które jednocześnie przejawiały Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć (SNO) – sytuację, w której ich wyniki były niższe niż możliwości intelektualne.

Celem programu było zapobieganie skutkom SNO oraz ich niwelowanie poprzez udział w specjalistycznych zajęciach warsztatowych. Po przeprowadzeniu diagnozy, wyłoniono 20 uczniów z klas II–VIII, którzy wzięli udział w cyklu zajęć dostosowanych do ich indywidualnych predyspozycji i potrzeb.

Program:

wzmacniał motywację do nauki
budował poczucie własnej wartości
rozwijał kompetencje uczenia się
kształtował umiejętności społeczne i osobiste
pomagał odkrywać i rozwijać pasje oraz talenty

Zajęcia były prowadzone przez przeszkolonych nauczycieli – szkolnych liderów – w oparciu o scenariusze przygotowane przez ekspertów z MCDN. Program składał się z 7 modułów, spośród których nauczyciele wybrali te najlepiej odpowiadające potrzebom uczestników. Łącznie zrealizowano 32 godziny dydaktyczne dla każdej z grup. Przeprowadzone moduły:

Ja w świecie
Uczniowie poznawali swoje miejsce w otaczającym świecie, rozwijali świadomość społeczną i rozumienie różnorodnych zjawisk zachodzących wokół nich.

Ja i inni
Zajęcia sprzyjały budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami, uczyły empatii, współpracy oraz rozwiązywania konfliktów w sposób konstruktywny.

Mam wiele pomysłów
Moduł pobudzał kreatywność i twórcze myślenie, zachęcał do wychodzenia poza schematy i rozwijania indywidualnych pasji oraz inicjatywy.

Umiem się uczyć
Uczniowie doskonalili strategie uczenia się, planowania i organizowania pracy własnej, a także wzmacniali umiejętność wyciągania wniosków z własnych działań.

Planuję swoją przyszłość
Moduł wspierał refleksję nad własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i wartościami – uczniowie tworzyli wstępne wizje swojej ścieżki edukacyjnej i zawodowej.

Buduję swoją pewność siebie w zespole
Zajęcia pozwalały uczniom rozwijać wiarę we własne możliwości, jednocześnie ucząc ich działania w grupie, podejmowania ról i odpowiedzialności za wspólny cel.

Motywuję się do nieustannego i wszechstronnego rozwoju
Uczniowie uczyli się, jak rozwijać motywację wewnętrzną, wyznaczać cele oraz pokonywać trudności w dążeniu do osobistego rozwoju.

Zwieńczeniem udziału naszej szkoły w Małopolskim Programie Wspierania Uczniów „Chcę, mogę, potrafię” była wyjątkowa wycieczka, która odbyła się 10 kwietnia 2025 roku. Tego dnia grupa uczniów wyruszyła w podróż do Tarnowskich Gór i Chorzowa, by w atrakcyjny sposób zakończyć cykl zajęć warsztatowych.

Pierwszym punktem programu było zwiedzanie Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach. Uczniowie poznali historię górnictwa srebra w regionie, zobaczyli autentyczne narzędzia i maszyny górnicze, a największe emocje wzbudził rejs łodzią przez podziemne korytarze kopalni. Dla wielu dzieci była to pierwsza okazja, by znaleźć się tak głęboko pod ziemią i zobaczyć, jak wyglądało życie i praca górników.

Po tej emocjonującej części uczestnicy udali się do Chorzowa, gdzie odwiedzili Planetarium Śląskie. Tam przenieśli się w niezwykły świat kosmosu – mieli możliwość obserwacji planet, gwiazd i ciał niebieskich, a także dowiedzieli się wielu ciekawostek o Wszechświecie. Seans w planetarium zachwycił nie tylko pasjonatów astronomii – dla wszystkich był inspirującą lekcją przyrody i nauki.

Po pełnym wrażeń przedpołudniu nadszedł czas na smaczny obiad, który dzieci zjadły wspólnie w jednej z lokalnych restauracji. Była to doskonała okazja do odpoczynku, rozmów i dzielenia się wrażeniami z wycieczki.

Zadowoleni, uśmiechnięci i pełni nowych doświadczeń uczniowie wrócili do szkoły. Wyjazd nie tylko stanowił atrakcyjne zakończenie programu, ale również sprzyjał integracji grupy, wzmacniał więzi koleżeńskie i pozostawił wiele niezapomnianych wspomnień.

Realizacja programu umożliwiła uczniom lepsze poznanie siebie, rozwijanie kompetencji miękkich oraz wzmocnienie samooceny, co z pewnością przełoży się na ich dalszą edukację i rozwój osobisty.

W ramach projektu uczniowie mieli również możliwość wzięcia udziału w konkursie pt. „Mój sukces w przyszłości”. Zadaniem uczestników było przedstawienie własnej wizji sukcesu – tego, kim chcieliby zostać, co osiągnąć i jak wyobrażają sobie swoją przyszłość. Dzieci z dużym zaangażowaniem podeszły do zadania – powstały piękne, pomysłowe i starannie wykonane prace, w których widać było kreatywność i osobiste refleksje.

Z ogromną radością informujemy, że dwie uczennice z naszej szkoły zostały nagrodzone!

kategorii klas II–IV drugie miejsce zdobyła Helena Wójcik,
w kategorii klas V–VIII wyróżnienie otrzymała Kornelia Bojda.

Jesteśmy dumni z ich sukcesu i gratulujemy wszystkim uczestnikom za wysiłek, pomysłowość i odwagę w dzieleniu się swoimi marzeniami!

Koordynatorzy projektu:

Klasy 2-4: Dorota Pękala

Klasy 5-8: Dagmara Liptak

Data dodania: 2025-06-09 19:31:26
Data edycji: 2025-06-09 19:32:12
Ilość wyświetleń: 32

Kalendarz

Kto usilnie chce każdej zakosztować nauki, z radością idzie się uczyć i nigdy nie ma dość.

Platon

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej